Oriflame tappar i Europa och Ryssland
Oriflames försäljning i regionen Europa sjönk 6 procent under det första kvartalet. Regionen CIS, som består av Ryssland och forna sovjetstater tappade ännu mer.
Det justerade rörelseresultatet blev 6,8 miljoner euro och den justerade rörelsemarginalen uppgick
till 10,0 procent för regionen.
Försäljningen i regionen CIS, som består av forna Sovjetstater, minskade med 11 procent i lokala valutor under detförsta kvartalet. Väntat var en försäljningsnedgång om 9,0 procent, enligt SME Direkt
Räknat i euro minskade Oriflames omsättning i regionen med 24 procent.
Säljkåren minskade med 14 procent och produktiviteten steg med 3 procent jämfört med
motsvarande period i fjol.
Justerad rörelsemarginal uppgick till 14,3 procent (16,1) för regionen och justerat rörelseresultatet
uppgick i sin tur till 22,2 miljoner euro (32,9).
Försäljningen i Ryssland, som ingår i CIS, minskade med 8 procent, räknat i lokal valuta, "påverkad av timing och generellt svag efterfrågan", skriver bolaget.
Här låg förväntningarna på en omsättningsnedgång om 6,3 procent, enligt SME Direkt.
Oriflames försäljning i Latinamerika steg däremot med 19 procent i lokala valutor under kvartalet.
Bolagets försäljning i Turkiet, Afrika och Asien avancerade med 16 procent i lokala valutor för
kvartalsperioden.