23948sdkhjf

Hemtex ökade under första kvartalet

Försäljningen i jämförbara butiker hos Hemtex ökade med två procent under första kvartalet.
Försäljningen ökade något och det negativa resultatet blev något lägre för Hemtex under första kvartalet 2014, jämfört med samma period förra året.

– Året har för vår del börjat utan några större överraskningar med en försäljningstillväxt om 2 procent i jämförbara enheter. Den fortsatt positiva resultatutvecklingen kan framför allt härledas till en förbättrad bruttovinstmarginal samtidigt som försäljningsvolymen minskat något under början av perioden. Arbetet med att tydliggöra stilarna i sortimentet och därigenom vårda bruttomarginalen bättre har haft god effekt med minskad prisreduktion som följd, säger vd Peder Larsson i en kommentar.

Nettoomsättningen uppgick till 208,3 (199,4) miljoner kronor. Försäljningsutvecklingen i koncernens jämförbara butiker var 2 (3) procent. Bruttovinstmarginalen var 58,6 (57,2) procent. Rörelseresultatet ökade något till -24,9 (-28,2) miljoner kronor och resultatet efter skatt uppgick till -26,5 (-29,7) miljoner kronor.

Peder Larsson skriver i en kommentar till rapporten att man har fokus på att vända utvecklingen i den finska verksamheten som liksom detaljhandeln i övrigt utvecklas svagt.

– Under perioden har vi introducerat e-handel och förändrat marknadsföringsmixen från annonsering i framför allt dagspress till digitala kanaler. Därutöver ges butikerna ökade möjligheter att lokalt anpassa sortimentet.

Dessutom pågår ett arbete med att ta fram ett nytt sovrumskoncept, som ska vara klart till hösten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062