Swedol lyfter butikerna
Med en stor satsning på e-handel, nytt butikskoncept och ny kundklubb vässar yrkesbutikskedjan Swedol sin kommunikation med kunden.
Nu ska översynen ta fysisk form.
– Till de viktigare delarna hör en ny – och avsevärt mer kundorienterad - vision, tydliga strategiska mål, ett bättre anpassat erbjudande och en ny visuell identitet. En rad aktiviteter och insatser kommer framöver bidra till att förändra bilden och upplevelsen av Swedol som detaljhandelskedja, säger Clein Johansson Ullenvik , vd för Swedol.
Ny webbshop och butikskoncept
I början på april lanserar kedjan en ny webbshop. Den är öppen för alla och anpassad för alla vanliga format: desktop, smartphone och läsplatta.
De fysiska butikerna har setts över med kundens behov för ögonen. Det har resulterat i ett beslut om att samtliga butiker successivt ska uppgraderas och delvis byggas om. Först ut att byggas om är butiken i Karlstad, med nyinvigning planerad till början av maj.
– Vi har en stor tillväxtpotential inom befintliga försäljningskanaler, samtidigt som vi har ett skalbart koncept som underlättar fortsatt expansion när vi bedömer att tiden är rätt. Den nya och avsevärt förbättrade webbshopen ska ses som startskottet för en större digital satsning, säger Clein Johansson Ullenvik.
Ny kundklubb
Även marknadsföringen kommer att utvecklas och förändras. Under våren lanseras en ny kundklubb. Syftet är att premiera trogna kunder, bygga relationer och skapa förutsättningar för ökad försäljning genom tätare besöksfrekvens och högre snittvärde per köptillfälle.
– Vi vill bli bäst i vår bransch på att möta den professionella användarens behov och önskemål. Jag har alltid sett på Swedol som en oslipad diamant. I och med lanseringen av det nya konceptet påbörjar vi nu slipningen. Och vi gör det utifrån en tydlig strategi, en stabil och väl spridd kundbas och en omfattande kunskap om kundernas faktiska behov, säger Clein Johansson Ullenvik.
Yrkesbutikskedjan Swedol ökade både försäljning och resultat under 2013. En uppstramning av sortimentet och en ökad differentiering med bland annat en klädkollektion ligger bakom förbättringen.