23948sdkhjf

Hollister storsatsar på sina butiker

Den amerikanska klädkedjan Hollister planerar att göra om sina butiker för att ta upp kampen om tonårskonsumenterna med klädbolag som H&M och Forever 21.

Hollister, som ägs av Abercrombie & Fitch, planerar att göra om sina butiker. Det skriver Wall Street Journal.


Abercrombie slog upp portarna till den första fristående Hollister-butiken i början av 2000-talet och i dag finns det närmare 600 butiker globalt, där en majoritet ligger i USA. På senare tid har dock kundernas intresse svalnat och under verksamhetsåret som löpte ut den 1 februari noterades en nedgång i den jämförbara försäljningen med 14 procent. Abercrombie har aviserat att 60-70 USA-butiker ska slå igen under 2014 och många av dessa är Hollister-butiker.


Den ansiktslyftning som nu planeras för Hollister väntas innebära lägre priser och större flexibilitet i leveransledet för att snabbare kunna möta svängningar i modet.


Abercrombie har inte bara att hantera kundernas ljumma inställning utan sedan en tid har bolaget också utsatts för press från aktivistfonden Engaged Capital. Fonden har argumenterat för att Abercrombis vd Mike Jeffries ska ställa sin plats till förfogande och menar att vd:n är "överbetald och ett hinder för framtida försäljningslyft".


Med hänvisning till att nödvändiga förändringar inte går fort nog siktar Engaged Capital nu på en styrelseplats för att kunna påverka utvecklingen ytterligare. Abercrombies styrelseordförande Arthur Martinez har till viss del tagit sin vd i försvar men samtidigt pågår rekryteringen av en ny chef för varumärket Hollister.



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062