Omorganiserat Wesc siktar på Asien
Med flera nya personer på nyckelposter och omstruktureringar har det hänt mycket hos streetwearföretaget Wesc på sistone. – När vi nu går in i 2014 räknar styrelsen med ytterligare ett par svaga kvartal innan vi under hösten börjar se resultatet av detta arbete, säger Johan Heijbel, tf vd.
För helåret räknar ledningen med en försäljningsökning om 15 – 20 procent jämfört med 2013.
–Vi har en målsättning att nå lönsamhet under hösten 2014, säger Johan Heijbel som varit på plats i sex månader och fortsätter:
– En av de mest positiva sakerna med Wesc det förhållandevis starka varumärket som klarat att behålla sin attraktionskraft trots de problem som har förelegat i verksamheten under en längre tid.
Ny distributör i Kina
Wesc har ingått ett distributionsavtal med Yun San corporation för Kina, Japan, Hongkong, Macao och Taiwan. Yun San har stor erfarenhet av försäljning av produkter för varumärkesbolag via distribution i Asien. Bland deras övriga varumärken finns till exempel Lacoste, Ted Baker, Tory Burch och Sebago.
Tillsammans med befintliga distributörer för Singapore och Sydkorea bedömer ledningen att man därmed har en mycket bra täckning på de asiatiska marknaderna.
Varuhus ”down under”
Nu kommer också svenska varumärket in på varuhuskedjan Myer i Australien, där kedjan beskrivs som Australiens motsvarighet till Bloomingdales.
Det sker via den nya licenspartnern Ultimate creative agencies som får hand om den australiensiska marknaden. Wesc ledning konstaterar att Australien med sina omvända säsonger lämpar sig väl för denna disitrbutionsform och beskriver partnern som ett bolag med lång och framgångsrik historia av försäljning av livsstilsvarumärken i samma genre som Wesc.
Stora omstruktureringar
Ny vd för koncernen, ny vd för den amerikanska verksamheten, ny cfo, ny ledning för design- och sortiment, omorganisation av marknads- och försäljningsorganisationen – listan är lång på förändringar.
– Vi är i slutfasen av att genomföra en total omorganisation och omstrukturering av verksamheten vilket bland annat föranlett större ledningsförändringar, säger Johan Heijbel.
Betydande av- och nedskrivningar och stora engångskostnader relaterade till omstruktureringen av verksamheten, uppgående till totalt 34,1 miljoner kronor, har belastat fjärde kvartalet.
Stora utförsäljningar av äldre lager under hösten 2013 har påverkat bruttomarginalen negativt.
Under hösten genomförde bolaget en företrädesemission som gav bolaget 55 miljoner kronor.
WESC
januari – december 2013
Nettoomsättning: 194,6 miljoner kronor (334,6). Omsättningen föregående år för jämförbara kvarvarande enheter uppgick till 300,9 miljoner kronor.
Rörelseresultat: -76,0 miljoner kronor (-44,6).
Resultat före skatt: -81,7 miljoner kronor (-53,4)
oktober - december 2013
Nettoomsättning: 24,8 miljoner kronor (63,0).
Rörelseresultat: -34,2 miljoner kronor (-16,8).
Resultat före skatt: -36,0 (-20,0)