Point: ”Kontanter på väg bort”
Allt fler svenskar väljer bort kontakter till förmån för kortbetalning. Ju yngre man är, ju mer benägen är man att välja kortet framför kontanter. Och hushåll med högre inkomster är mer ”kortbenägna” än andra.
– Det faktum att så få personer regelbundet betalar med kontanter och att unga människor knappt gör det över huvud taget är ett tydligt tecken på att kontanterna är på väg att försvinna, säger Bård Ljöstad , vd på Point Sverige. Min förhoppning är att vi med säkra kortbetalningar har kunnat visa att det är betydligt säkrare att ha pengarna på banken och kortet än i madrassen.
Bara 200 i plånkan
Allt fler svenskar väljer att ha alla sina pengar på kontot och endast betala med kort, oavsett om det handlar om stora eller små inköp.
I Points senaste undersökning säger en av fyra (24,2 procent) att de att de nästan aldrig betalar med kontanter. I gruppen 18 till 29 år är det än fler, här säger ungefär hälften (42,4) att de nästan aldrig betalar med kontanter.
I undersökningen svarar också drygt hälften av de tillfrågade (54,2 procent) att de har max 200 kronor i plånboken.
Skillnad gammal-ung
Undersökningen visar även att kontanter blir allt ovanligare ju lägre ner man kommer i åldrarna.
Tittar man på personer som är 65 år och äldre är det vanligare att ha kontanter på fickan. Ändå är det bara 15,9 procent som svarar att de nästan alltid väljer att betala med kontanter. 54,5 procent svarar att de oftast betalar belopp under 100 kronor kontant.
Detta ligger i linje med den övriga befolkningen där totalt 50,1 procent säger att, om de betalar med kontanter, gäller det oftast belopp under 100 kronor.
Högre inkomst – oftare kort
Hushållets inkomst har inverkan på om man väljer att betala kontant. Av de personer med en hushållsinkomst på under 250 000 per år svarar 19,4 procent att de nästan aldrig betalade kontant, till skillnad från hela 33 procent av de hushåll med en inkomst mellan 501 000-750 000 per år.
Undersökningen utfördes av iNFACT AS i januari 2013. 1 117 personer har telefonintervjuats.