23948sdkhjf

Wesc kämpar för lönsamhet

Den nyligen genomförda nyemissionen och fortsatta kostnadsbesparingar ska göra Wesc lönsamt igen. Bolagets operativa kostnader har minskat med över 20 procent under perioden januari-september jämfört med samma period förra året.
Under ledning av en ny tillförordnad vd, Johan Heibel , och med grundaren Greger Hagelin som ordförande i dotterbolaget We international AB med fokus på varumärke, försäljning och marknadsföring, ska Wesc nu lägga upp strategin för långsiktig lönsamhet, meddelar bolaget i ett pressmeddelande i samband med att siffrorna för tredje kvartalet släpptes.

Långsiktigt
Nyemissionen på 55 miljoner kronor är genomförd, något som ska ge ett visst lugn så att ledningen kan fokusera på den långsiktiga affärsstrategin.
I pressmeddelandet skriver Wesc att företaget har ingått ett distributionsavtal med Yun San Corporation avseende de fem asiatiska marknaderna Kina, Japan, Hong Kong, Macao och Taiwan. Yun San har stor erfarenhet av försäljning av produkter för varumärkesbolag via distribution i Asien. Man berättar också om andra åtgärder:
– Strukturella förändringar på de större befintliga marknaderna och förändrade roller och arbetssätt på huvudkontoret samt intåg på nya marknader ger goda möjligheter för 2014, säger Johan Heijbel.

Förluster

Wesc har upplevt en turbulent tid med minskad omsättning och ökade förluster.
Under det tredje kvartalet uppgick nettomsättningen till 68,4 miljoner kronor, att jämföra med 97,9 samma period förra året.
Försäljningen under varumärket Wesc för perioden, inklusive den utlicensierade återförsäljarverksamheten i USA, uppgick till 87,3 miljoner kronor.
Rörelseresultatet uppgick till -5,1 miljoner kronor att jämföra med förra årets svaga plusresultat på 0,1 miljoner kronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078