Penningstarka konsumenter satsar på hem och sparande
Hushållen har pengar att handla för. Men plånboken pekar mot sparande och upplevelser som kultur och många planerar att dra ner på "julklappandet". Det visar Svensk Handels konsumtionsindikator.
Det är utgifter för för hemmet, upplevelser och sparande som hushållen i undersökningen tror kommer öka mest. Tolv procent svarar att de ska köpa fler julklappar i år. Samtidigt är det dubbelt så många, 25 procent, svarar att det kommer köpa färre julklappar än förra året.
Ingen resboom
Många bedömare har spått att resandet kommer att ta en stor del av konsumtionsutrymmet, eftersom det är en så kallad ”arbetstagarjul” i år. Men endast 5 procent av de tillfrågade planerar att resa utomlands.
─ Hushållen planerar att under vintern satsa mer på hemmet och på upplevelser såsom bio och kultur. Många inomhusaktiviteter tar nu vid och tar en del av konsumenternas plånböcker. Samtidigt ser vi ett fortsatt starkt sparande, säger Magnus Kroon, Svensk Handel.
I november månads konsumentundersökning har Svensk Handel även ställt frågor om den kommande julhandeln.
Majoriteten av konsumenterna kommer att spendera lika mycket som under förra julen. Däremot är det fler som planerar att dra ner på inköpen än som planerar att öka dem.
Eftertänksam tomte
– Jag tror att konsumenterna har blivit mer eftertänksamma i julhandeln. Jag tror det ligger i tiden att ge personliga present som håller längre. Hellre kvalitet än kvantitet. Även när det gäller julmaten har vi blivit mer kräsna med våra val, säger Magnus Kroon.
Hållbarhetsaspekten är viktiga både för julmat och för julklappar enligt konsumenterna. Över hälften, 51 procent av konsumenterna, anser att miljö- och hållbarhetsaspekten är viktig vid köp av julmat, motsvarande siffra för julklappar är 42 procent.
Var femte julhandlar på nätet
E-handeln har utvecklats starkt och det blir allt mer populärt att handla varor på nätet på grund av bekvämlighet och utbud. Var femte konsument planerar i år att handla sina julklappar på nätet. Många konsumenter, 15 procent, planerar dessutom att köpa sina julklappar tidigare i år.
Enligt HUI researchs prognos kommer årets julhandel att omsätta 66 miljarder kronor, vilket är en ökning med 1,5 procent jämfört med förra året.