Kostnad svinn: 8,1 miljarder
Svinnet hos svenska detaljhandlare fortsätter att öka och har det senaste året kostat 8,1 miljarder kronor - främst på grund av stölder och oärliga anställda. Samtidigt blir butiksstölderna blir allt mer organiserade och utförs allt oftare av kriminella gäng.
Svinnet, det vill säga kund- och medarbetares snatteri och stölder samt administrativa fel, har det senaste året kostat 8,1 miljarder och står för 1,38 procent av den totala omsättningen hos den svenska detaljhandeln.
Mest stöld och snatteri
Den enskilt största orsaken till detaljhandelns svinn är stölder och snatteri i butik. Varor för 4,17 miljarder kronor har snattats i svenska butiker det senaste året.
Oärliga anställda stod för 29,1 procent av svinnet (2,36 miljarder) och administrativa fel, som exempelvis fel prissättning och felaktiga transaktioner, stod för 19,5 procent (1,58 miljarder).
– Undersökningen ger en skrämmande bild av den vardag som våra anställda och företag verkar i. Brotten drabbar näringsidkaren som måste ta höjd för detta i sin prissättning och i slutet drabbas kunden av högre pris, säger Patrik Lundgren , säkerhetschef på Stadium och ordförande i Handelns säkerhetsgrupp.
Organiserad brottslighet
En bidragande orsak till att stölder och snatteri kostar de svenska detaljhandlarna mer och mer pengar är en ökning av organiserad brottslighet riktad mot detaljhandeln. Under det senaste året uppger 29 procent av de svenska handlarna att organiserade butiksstölder och gäng som utför stölderna har blivit ett allt större problem. Ingenstans i Norden upplevs den organiserade brottsligheten mot detaljhandeln öka lika mycket som i Sverige.
– Organiserade stölder är ett av handelns största säkerhetsproblem och kostar svenska butiker miljardbelopp varje år. Det är dags att släppa bilden av butiksstölder som ett lindrigt ungdomsbrott och istället se hur de välorganiserade kriminella ligorna stjäl för ofantliga summor varje år, säger Per Geijer , säkerhetschef på Svensk Handel och fortsätter:
– Kostnaderna för handeln, och i slutändan konsumenten, är enorma, men det stannar inte där. De kriminella utsätter dagligen butikspersonal för hot, våld och trakasserier i anslutning till stöldbrotten, detta är handelns största arbetsmiljöproblem.
Per Geijer tillägger att siffrorna för internbrottslighet i Svensk handels egen undersökning, som i publicerades i september, pekar på en lägre nivå på internsvinnet än i Infrateks undersökning, där den siffran ligger på 30:
– Hos oss ligger den på knappt 20 procent och omfattar då också såväl anställda, som ägare och medhjälpare.
– Men problemen finns både för externt-, internt- och driftssvinn. Och prioriterat är att göra något åt det, oavsett hur fördelningen ser ut.
Fler kameror och utbildning
Enligt undersökningen planerar 41,3 procent av de svenska handlarna att öka sin budget för att motverka svinn under nästa år. Och när man planerar ytterligare åtgärder är det förbättrad kameraövervakning (25,9 procent) som står högst upp på agendan, följt av utbildning av personal, 22,7 procent, och rfid-larm (radio frequency identification), 18,4 procent.
Det här stjäls mest:
1) Rakprodukter 4,4%
2) Datatillbehör 4,2%
3) Klockor 3,8%
4) Klädaccesoarer 3,8%
5) Elektroniska produkter 2,3%
6) Hälso- och skönhetsprodukter 2,4%
7) Verktyg 2,4%
8) Kött och ost 2,3%
9) Kläder 1,9%
10) cd och dvd 1,7%
Snittvärde per tillfälle:
Snatteri: 585 kronor
Oärlig anställd: 2535 kronor
Svinntoppen i Norden:
1) Sverige 8,1 miljarder SEK
2) Norge 6,2 miljarder SEK
3) Finland 4,1 miljarder SEK
4) Danmark 3,8 miljarder SEK
5) Island 210 miljoner SEK
Polisanmälan:
På frågan om handlarna polisanmäler snatterier svarade 30,1 procent att de alltid gör det, 34, 1 procent att de oftast gör det och 35,8 procent att de sällan eller aldrig gör det.