Identitetsstölderna ökar
Kreditbedrägerier och identitets-stölder är ett växande problem. En identitetskapare som beställer varor på nätet, kan dirigera fakturan till en ovetande mottagare. E-handlaren riskerar då att inte få betalt samtidigt som kundförtroendet naggas i kanten.
Allt större del av livet levs på nätet, och det har gjort att den här typen av problem har ökat. I USA stjäls en identitet var fjärde sekund.
– Det finns skäl att fundera över om vi bör kriminalisera identitetsstölder i sig, sade justitieminister Beatrice Ask .
Ett av problemen är att svenska id-handlingar inte hängt med i säkerhetsutvecklingen. De är tämligen enkla att förfalska.
– Visst slarvas det med id-kontroll ibland, men idag kan man nästan säga att det inte är möjligt att göra en korrekt id-kontroll. Falska id-handlingar är i princip omöjliga att skilja från äkta vara. Det gör till exempel att utlämningsställen inte kan säkerställa att de har rätt person framför sig i kassan, sade Per Geijer .
Bankföreningens Leif Trogen påpekade att man bör se sin smarta telefon som en värdehandling.
Enkelt stjäla identitet
Identitetsstöld har blivit något av ett ingångsbrott. Identitetskapning görs via adressändring eller att en brevlåda vittjas på personnummer. Det går också att göra via nätet. Sedan kan den drabbade snabbt bli av med stora belopp: nya kreditkort, teleabonnemang, sms-lån eller köp via faktura.
I förlängningen drabbas handeln – via uteblivna betalningar och minskat konsumentförtroende.
Sedan tidigare finns hos Uc en tjänst där man som privatperson mot en avgift får sms eller e-post direkt när kreditupplysningen ändras: om adress eller inkomst ändras, om outnyttjade krediter används och om nya lån tas ut.
Om ett par veckor lanserar UC också ett id-skydd, där privatpersoner proaktivt kan skydda sig mot köp på internet. För den som har spärren och ändå vill kunna handla själv på nätet, går det lätt att "spärra av" och "spärra på" på UC:s hemsida.