23948sdkhjf

Blocket och Junkyard tvistar inte bara om upphovsrätt

När näthandlaren Junkyard stämde Blocket för bildstöld var det mycket mer än upphovsrätten som stod på spel. – För e-handlaren är bilden en grundbult i hela affären, säger Junkyards advokat, som yrkat på ett skadestånd på många miljoner.
Hösten 2010 upptäckte Junkyard, som säljer bland annat streetwear och skateboards på nätet, att deras egna produkter och deras egen modell syntes i en reklamfilm för Blocket på tv.

Blocket hade systematiskt använt Junkyards egenproducerade bilder på sin handelsplats för nya varor, där man länkar kunderna vidare till andra e-handelsplatser. Ett stort problem var att Blocket där inte hade länkat vidare till Junkyard, utan till företagets konkurrenter.

Junkyards egna produktbilder användes i Blockets samarbete med Prisjakt.

Junkyard stämde Blocket för att få ersättning, både för bildstölden som sådan och för det faktum att bilderna använts i kommersiellt syfte på ett sådant sätt att de skadade Junkyards egen affär.

I mitten av september skedde huvudförhandlingen i Stockholms tingsrätt.

– Blocket har medgivit att de har använt 338 av Junkyards bilder, att bilderna har beskurits, så att Junkyards logga togs bort, och att bilderna har använts för att förmedla kunder till andra aktörer än Junkyard, säger Junkyards ombud Charlotte Bus , Junkyards advokat på Magnussons advokatbyrå.

Hon förklarar att fallet är mycket intressant därför att det för första gången kan bli klarlagt vad som gäller i fall som detta.

– När Junkyard stämde Blocket blev jag kontaktad av ett antal företag som hade varit med om samma sak, men som inte kände att de hade möjligheter och resurser att driva sin sak, så jag antar att problemet är ganska utbrett, säger hon.

Hon förklarar att det för ett e-handelsföretag inte bara handlar om upphovsrätten till bilden som sådan.
- Bilderna har en avgörande betydelse för e-handlaren. Bilden är det enda sättet att kunna visa sina produkter för kunder. Därför lägger e-handlaren mycket stora pengar på produktfotografering. Junkyard har egen fotostudio, och de kontrollerar varje bild mycket noga så att de verkligen visar produkten på ett helt rättvisande sätt i alla typer av webbläsare, säger hon.

Bilderna betingar således ett mycket högt värde, både därför att de är dyra att framställa och för att de är nödvändiga för att e-handlaren ska kunna sälja sina varor.
– Eftersom bilderna har använts i kommersiellt syfte är det mycket allvarligt intrång i e-handlarens verksamhet, säger Charlotte Bus.
Hon förklarar att det ännu inte finns någon utvecklad praxis kring hur man får använda e-handlares bilder, och att det behövs riktlinjer för hur man ska agera.

Domen i målet faller den 18 oktober.

Charlotte Bus hoppas att tingsrätten förstår de djupare dimensionerna i fallet och inte bara betraktar det som ett vanligt upphovsrättsmål.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064