23948sdkhjf

Minskat sug efter plockgodis

Inget Juliskum i konfektyrhyllan och minskat sötsug efter plockgodis, drog ned Cloettas svenska godisförsäljning.
Cloetta har kommit med sin kvartalsrapport för andra kvartalet.

Nettoomsättningen för perioden april-juni uppgick till 1 131 miljoner kronor (1 212). Justerat för valutakursförändringar minskade försäljningen med 4,1 procent.

Rörelseresultatet uppgick till 54 miljoner kronor (–53).

Resultat före skatt för perioden var -67 miljoner kronor (-130).

Försäljningen ökade eller var relativt stabil i Nederländerna, Italien och Tyskland, men minskade i de flesta övriga länder. Den minskade försäljningen har olika förklaringar beroende på land.

Danskar köper godis utomlands

Försäljningen i Sverige minskade totalt sett eftersom ledningen i år har valt att inte sälja säsongsprodukten ”Juliskum”. Försäljningen av plockgodis har också minskat.

Den minskande försäljningen i Danmark beror främst på ännu inte avslutade förhandlingar med en större kund. Även skiftet till gränshandeln fortsätter. I Norge minskade försäljningen temporärt till följd av en större omorganisation.

I Italien var försäljningsutvecklingen bättre än på flera kvartal, något som beror på en stark nylansering av Dietorelle. Generellt är marknadsutvecklingen dock alltjämt svag i Italien.

Flytt av produktionen

Under kvartalet har avtal tecknats om köp av den externt drivna produktionslinje som idag tillverkar Tupla, Cloettas finska storsäljare. Produktionen kommer att flyttas till Ljungsbro.

Omstruktureringsarbetet inom produktionskedjan går som planerat. Under slutet av 2012 och början av 2013 har produktionen flyttat från Alingsås i Sverige och Aura i Finland. Arbetet med att installera utrustning i Ljungsbro och Levice, Slovakien för att kunna ta emot produktion från Gävle pågår. Fabriken i Gävle planeras att stänga under första kvartalet 2014.

Ledningen har under kvartalet också implementerat koncernens nya affärssystem i fabriken i Levice, Slovakien.

Vd och koncernchef Bengt Baron summerar att strategin ligger fast:

- Vi avser att slutföra såväl samgåendet som de pågående fabriksomstruktureringarna i de kommande tre kvartalen. Efterhand som dessa aktiviteter allt mer kommer till ett slutförande får vi möjlighet att återigen helt fokusera på att driva lönsam tillväxt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079