23948sdkhjf

Fairtrade – all time high

Fairtrade är hetare än någonsin – 28 procent ökade försäljningen jämfört med 2011. Detta trots att dgligvaruhandeln i stort bara ökade med 3,3 procent.
Rekordåret 2012 sålde fairtrademärkta varor för 1,5 miljarder kronor i Sverige, vilket är en fördubbling på fyra år.

Svensken handlar fairtradevaror för i snitt 164 kronor per år och kaffe, som ökade med 9 procent, är den största produktgruppen sett ur försäljningsvärde. Bananer är en annan stor produktgrupp som ökade med 15 procent.

76 procent av befolkningen känner till Fairtrade och bland unga mellan 15–35 år är siffran 92 procent. Detta enligt en färs TNS sifo-undersökning.

Svenskarnas köp av Fairtrade gav odlarna en garanterad extrainkomst på över 50 miljoner kronor i form av en fairtraide-premie.

– Ingenting tyder på att trenden ska vända. Köpintentionen är fortfarande god, säger Morgan Zerne, vd för Fairtrade Sverige.

– Under hösten siktar vi på en 50 procentig ökning av försäljningen, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062