23948sdkhjf
Annons

Lönsamheten i handeln sjunker

Den svaga konjunkturen sänker lönsamheten i handeln. Två av tre handlare upplever att det svaga konjunkturläget har inneburit minskade marginaler i den egna butiken. Det framgår av Handelsbarometern för februari.

Två av tre handlare (64 procent) upplever att det svaga konjunkturläget har inneburit minskade marginaler i den egna butiken. Och 57 procent uppger att den egna butikens lönsamhet har minskat. Det framgår av Handelsbarometern för februari. – Konjunkturläget gör att marginalerna och lönsamheten inom handeln pressas nedåt. De som inte klarar att möta den allt hårdare konkurrensen kommer att slås ut. Nu gäller det för butikerna att vässa sig ytterligare i kampen om alltmer kräsna och prismedvetna kunder, säger Dag Klackenberg, vd på Svensk Handel. Handlarnas framtidstro är fortsatt negativ och framtidsindikatorn landar på minus 14. Hälften av handlarna tror att antalet anställda i detaljhandeln kommer att minska under de kommande tre månaderna. Däremot har man större tilltro till den egna butiken och kaxighetsindikatorn, som är ett mått på hur stor andel av handlarna som tror att de kommer att kunna öka sin marknadsandel under den kommande tremånadersperioden, stiger med 2 enheter och landar på plus 23. – Förhoppningsvis kan handlarnas framtidstro börja stiga igen efter att ha nått botten. Tron på den egna butiken har förstärkts, trots att många fortfarande tror på svag sysselsättningen och nolltillväxt i detaljhandeln som helhet under 2012, säger Dag Klackenberg.

Kommentera en artikel
Annons
Annons
Annons
Utvalda artiklar

    Nyhetsbrev

    Sänd till en kollega

    0.078