Hälften av handlarna oroas inför julhandeln
Det är betydligt fler än i fjol, då 18 procent trodde att konjunkturen skulle påverka försäljningen negativt och 32 procent förväntades sig att den skulle ge dem en skjuts. I år tror 5 procent av handlarna att de kommer att sälja mer på grund av konjunkturläget. Det framgår av Svensk Handels rapport Julhandeln 2011. Senast handlarna oroades lika mycket inför konjunkturens påverkan på julhandeln var 2008, då 58 procent trodde att den egna försäljningen skulle påverkas negativt. För att stå så stark som möjligt i årets julhandel, satsar 17 procent av handlarna mer på marknadsföring i år, jämfört med i fjol. 16 procent väljer också att öka varuinköpen, men 22 väljer att dra ned på samma sak. 15 procent uppger att de kommer att dra ned på extrapersonalen under julhandeln i år. De svenska handlarna anpassar sin marknadsföring efter nya kanaler. 22 procent av handlarna kommer att satsa på marknadsföring via sociala medier, en ordentlig ökning från 12 procent i fjol. Även mobilapplikationer och den egna hemsidan blir viktigare marknadsföringskanaler. Marknadsföring i traditionella kanaler som direktreklam, tv-reklam och dagstidningar minskar i år.