23948sdkhjf

Coops återbäring minskar lönsamheten

Vinsten ökade för Coop Norrbotten i fjol. Men den nya återbäringen till kunderna påfrestar lönsamheten.

Coop Norrbotten ökade vinsten 2010, främst genom effektiviseringar och förräntning av det egna kapitalet. I år räknar man med att öka försäljningen genom Coops nya återbäringsprogram, som ger kunderna upp till fem procent av sitt köpbelopp tillbaka. Norrbottens Kuriren rapporterar att föreningen under fjolåret betalade ut 16,8 miljoner kronor i form av premiecheckar till sina kunder. Med det nya systemet kommer det att bli betydligt mer pengar som går tillbaka till medlemmarna, bara under december månad kostade återbäringen 4,1 miljoner kronor. – Ja, det blir betydligt större utbetalningar av återbäring jämfört med gamla systemet. Finansieringen bygger till stor del på ökad försäljning, vi har fått nya medlemmar och jobbar med effektiviseringar, säger Thomas Björk, vd för Coop Norrbotten, till tidningen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094