Trådlös teknik nästa för butiker
Revisions- och konsultföretaget Deloitte har i en internationell studie tittat närmare på vad den trådlösa tekniken kan komma att spela för roll i butikerna de närmaste 18 månaderna framåt. Att erbjuda kunderna wifi – trådlös nätverksanslutning med mycket hög hastighet – i butikerna kan ge handlarna en skjuts framåt. – Det är inte alltid som kundens mobil eller surfplatta har täckning i butiken, säger Erik Olin. Surfmiljön är sällan optimal. Dessutom kommer nätopereratörerna framöver att ta betalt för hur mycket man surfar. Dagens enhetspris försvinner med all sannolikhet i takt med att 4 G rullas ut, säger Erik Olin. Då blir gratissurfandet i butiken med wifi – trådlöst nätverk med hög hastighet – attraktivt för kunden, tror Deloitte. I gengäld kan handlaren kräva en motprestation. Kunden måste logga in sig och presentera sig, ge sin e-postadress och gå med på att butiken får ta del av vad han gör på nätet under den tiden han är i butiken. Kunden blir därmed igenkännbar och hans surfbeteende kan kartläggas. Fördelen för handlaren är uppenbar. Kunden å sin sida får anpassade erbjudanden och rabatter direkt i sin mobil: till exempel får hundägaren erbjudanden på hundmat och småbarnsföräldern på blöjor. Det här öppnar också möjligheten för kunden att göra prisjämförelser när man är i köptagen; kolla priset på varan innan den åker ner i korgen. Just det scenariot är, enligt undersökningen, det som gör att handlarna hittills inte varit så intresserade av att tillhanda trådlösa nätverk. – Handlarna har trott att prisjämförelser i butik skulle vara negativt och alltid utfalla till deras nackdel, summerar Erik Olin. Men i praktiken visar det sig vara tvärtom. Kunden vill verkligen få med sig varan hem, men vill ha en bekräftelse på att varan inte ligger helt fel i pris. Sannolikheten att det blir ett köp är högre, även om den aktuella varan finns något billigare hos en konkurrent – så länge som kunden får en bekräftelse på att avvikelsen inte är för stor. I förlängningen ser Erik Olin också möjligheten för butiken att spara in på personal. Kopplat till butikens eller kedjans eget trådlösa nätverk kan appliceras en mängd funktioner. Som möjligheten för kunden att utifrån sin inköpslista få snitslad banan runt i butiken på en karta. Handlaren kan nå kunden redan utanför butiken med ett meddelande i telefonen om ett aktuellt erbjudande – utan att kunden aktivt sökt kontakt med kedjan först. Får butiken tillgång till kundens Facebook öppnas en guldgruva med information som kan användas för marknadsföring, enligt Erik Olin. – Här finns förstås en del integritetsfrågor att ta hänsyn till. Enligt Deloittes rapport kommer en fjärdedel av de amerikanska stora kedjorna och handelsaktörerna i år att i sina butiker erbjuda kunderna gratis wifi. Erik Olin tror att flera av de stora svenska livsmedels- och hemelektronikkedjor har tekniken på plats inom en femårsperiod.