23948sdkhjf

Hallå där...

… Yvonne Ingman, som är involverad i det nybildade bolaget Svensk destinations- utveckling, som ska hjälpa svenska kommuner att öka turismen.

Vad är Svensk destinationsutveckling? – Det är ett nybildat bolag med uppdraget att få fram fler exportmogna destinationer i Sverige, vid sidan av turistmål som Åre, Ishotellet, Gotland och storstäderna. Vi behöver fler attraktiva resmål för utländska turister. Antalet turister har ökat mycket de senaste åren och det börjar bli lite slut i hyllan på ställen. Många destinationer har dock redan anmält sitt intresse till oss. Hur är Svensk Handel involverat? – Vi är indirekt ägare av bolaget genom vårt delägarskap i Svensk Turism AB, som är en av det nya bolagets tre ägare. De andra två är Visit Sweden och Swedavia. Varför tycker ni att det är viktigt? – Besöksnäringen i Sverige har potential att växa mer och bli en ny basindustri, men turistmål behöver professionell hjälp för att utvecklas. Det nya bolaget tillhandahåller verktygen och råden, men aktörerna på destinationen ska göra jobbet och investeringarna. Vad kommer bolaget att betyda för svensk handel? – I slutändan förhoppningsvis större intäkter från shoppingturism. Men för det krävs att alla aktörer på en destination ger sitt bidrag och samarbetar enligt en strukturerad plan. Vilken blir din roll i Svensk destinationsutveckling? – Jag är en av fem styrelseledamöter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125