Ökad vinst för New Wave
New Wave Groups omsättning under 2010 uppgick till 4 243 miljoner kronor mätt i lokala valutor. Det är en ökning med 9 procent mätt i lokala valutor, eller 4 procent mätt i svenska kronor. Resultatet efter skatt för helåret 2010 ökade med 133,7 miljoner kronor till 221,5 miljoner kronor. Under fjärde kvartalet var omsättningen 1 202 miljoner kronor, upp 17 procent i lokala valutor eller 11 procent i svenska kronor. Resultat efter skatt förbättrades med 37,7 miljoner kronor till 99,0 miljoner kronor. Vd Torsten Jansson är inte nöjd med resultatet, och menar att företaget kan prestera bättre. ”Gissningsvis hade vi klarat några procent ytterligare i försäljning om vi lyckats få upp varulagret lite till inom främst profilkläder. Ett rörelseresultat på 328 miljoner kronor är acceptabelt men inte mer, det skall bli bättre. Min syn på 2011 är mycket positiv och jag tror att det kan bli ett bra år på många sätt.” Det skriver vd Torsten Jansson i en kommentar till bokslutet. Resultat per affärsområde Affärsområdet Profil ökade omsättningen under 2010 med 1 procent till 1819 miljoner kronor. Resultatet förbättrades med 37,7 miljoner kronor till 209 miljoner kronor. Omsättningen har påverkats negativt av valutakursförändringar och svagare efterfrågan i södra Europa. Affärsområdet Sport och fritid ökade omsättningen med 7 procent till 1 703 miljoner kronor. Resultatet förbättrades med 95,6 miljoner kronor till 220,1 miljoner kronor. Försäljningen av varumärkena Cutter & Buck, Craft och Seger gått har ökat medan övriga varumärken backat. Affärsområdet Gåvor och heminredning, där bland andra Orrefors Kosta Boda ingår ökade omsättningen med 4 procent till 722 miljoner kronor. Resultatet förbättrades med 9,7 miljoner kronor till minus 43,7. Orrefors Kosta Boda ökar sin omsättning i Sverige men minskar sin omsättning på exportmarknaderna och då främst i Grekland.