23948sdkhjf

En branschkarta i ständig förvandling

För ett år sedan skapades en ny bransch inom detaljhandeln, apoteksbranschen. Då var det fritt fram att – självklart inom vissa ramar – öppna privata apotek, efter att apoteksmonopolet hade släppts ett halvår tidigare.

Intresset för att starta nya apotek har varit mycket stort. Under året har omkring 200 nya apotek öppnats. Och enligt bland annat Konkurrensverkets bedömning så kommer etableringstakten vara fortsatt hög och ytterligare nya aktörer kommer att etablera sig på marknaden. Under året har en rad nya namn på apotekskedjor dykt upp, Apotek Hjärtat, Kronans Droghandel och Medstop för att nämna några. Det har satsats stora pengar på marknadsföring, det är viktigt att synas i det stora bruset och sticka ut. Men undersökningar har samtidigt visat att många kunder har svårt att skilja på apotekskedjorna, det är snarare läget än namnet som avgör vilket apotek man besöker. På årets sista dag 2010, kungjorde Axstores att man väljer att hoppa av sin apotekssatsning och lägger ner fem av sex apotek som öppnats på Åhlénsvaruhusen. Den sjätte kommer att överlåtas till en annan aktör. Som skäl anger man den hårda konkurrenssituationen i apoteksbranschen och att det är svårt att som liten aktör göra de satsningar och nå den lönsamhet som behövs. Konkurrensverket anser att Apoteket AB som är den största aktören på marknaden fortfarande har en dominerande ställning. Och man efterlyser därför hjälp för små enskilda aktörer som vill satsa i apoteksbranschen. Om inte en tung aktör som Axel Johnsonägda Axstores upplever att de klarar att driva apotek i denna konkurrensutsatta bransch så ska det mycket till för små enskilda uppstickare att göra det. Ännu är inte apotekskartan ritad och satt. Det kommer att fortsätta hända mycket i apoteksbranschen det kommande året.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062