Mio vill öppna tio nya varuhus
Efter att ha stramat åt ekonomin inom Mio så klarade sig Mio genom lågkonjunkturen bra och under krisåret 2008 växte franschisekedjan med 6 procent jämfört med året innan. Det berättar vd Christina Ståhl i en intervju i Veckans affärer. - Vi fick ett års försprång före alla andra. Vi hade agerat lågkonjunktur redan året innan finanskrisen slog till. När branschen året efter hade nolltillväxt ökade vi med 6 procent, säger hon. Hon säger också att kedjan planerar att öppna mellan fem och tio nya möbelvaruhus de närmaste åren, i dag har Mio 60 varuhus i Sverige och är därmed landets största möbelkedja. - Vi har fortsatt att gå bra 2010 och är mycket nöjda med halvårsresultatet. Vi är tio miljoner över budget och har 12 procent av möbelmarknaden. Jag ser stora möjligheter i närtid att ta marknadsandelar genom expansion i storstäderna. Planen är att öppna fem till tio butiker de närmaste åren, säger hon.