Julen triggar Cloetta
Cloettas försäljning ökade under det första kvartalet. Det första kvartalet löper från första september till den sista november och berörs därför av julhandeln. Kunder kvartal ett ökade försäljningen med två procent till 293 (287) miljoner kronor. Perioden räknas av Cloetta som den starkaste på helåret för godisjätten på grund av den inledande julförsäljningen. – Vår viktiga försäljning inför julen har varit bra och Cloettas populära Juleskum har återigen ökat. Höstens lansering i dagligvaruhandeln av Tarragona har också bidragit till den positiva försäljningsutvecklingen, säger Curt Petri som är vd för Cloetta i ett pressmeddelande. Den svenska marknaden utgör 85 procent av Cloettas marknad och den ökade med fyra procent. Totalt uppgick Cloettas försäljning till 333 (332) miljoner kronor och bruttomarginalen ökade under kvartalet till 36,0 procent (34,3). Däremot höjde Curt Petri ett varnande finger för ökade råvarupriser: – En viktig framgångsfaktor är en fortsatt hög effektivitet i produktionen. På minussidan ser jag historiskt höga priser på kakao. Därför har vi behov av att höja priset på vissa produkter.