Rusning efter årets julklapp uteblev
En undersökning från Snabbasvar.se om hur stort intresset är efter Apples Ipad visar att suget har varit ganska konstant under året. Under vecka 17 ville ungefär 1,2 procent av befolkningen skaffa sig just en iPad, vecka 42 var antalet köpsugna kunder uppe i 1,7 procent. Mellan 85 000 och 167 000 svenskar hade redan en surfplatta av det amerikanska varumärket i sin ägo då den lanserades för ett par veckor sedan. Orsaken till att intresset just nu är lite ljummet är sannolikt att så kallade early adopters, alltså personer som är tidiga med att följa med trender, är den konsumentgrupp som nu skaffar sig surfplattan från Apple. Däremot önskar sig 7,2 procent av befolkningen en iPad i paketet under granen. Surfplattan har utsetts till Årets julklapp av Handelns utredningsinstitut, HUI. HUI har dock inte nämnt något varumärke. – När sedan den stora massan bestämmer sig för att införskaffa en Ipad bör vi se en efterfrågeökning. Den kan komma snart eller dröja. Det beror på hur efterfrågan översätts till faktisk konsumtion, säger Rafael Pietrzyk, ansvarig för SnabbaSvar.se. Totalt har 1 062 personer i åldrarna 15-80 år svarat på undersökningen. I undersökningen ingår inte surfplattor av andra varumärken.