23948sdkhjf

Inditex ökar

Under årets första nio månader ökade försäljningen för den spanska modekoncernen med 14 procent.

Inditexs nettoförsäljning steg med 14 procent till 8,866 million euros under årets första nio månader, perioden februari till oktober. Modekoncernen redovisar ett resultat efter skatt för det brutna räkenskapsårets nio första månader på 1,18 miljarder euro, drygt 10,7 miljarder kronor. Inditex öppnade 300 butiker i 45 länder under perioden och hade vid utgången av oktober 4 907 butiker i 77 länder, nu är koncernen dock uppe i 5 000 butiker sedan butiken i Rom öppnade den 9 december. Butiksförsäljningen i lokala valutor steg 10 procent mellan augusti och 12 december. Under niomånadersperioden expanderade koncernen säsrkilt i Asien, 8 nya butiker i Japan, lika många i Sydkorea och 42 i Kina där koncernen är verksam i 28 städer med 140 butiker, med 5 av koncernen varumärken. Nätförsäljningen har också ökat under perioden och nu är Zara.com tillgängligt på 11 marknader. Nästa år ska e-butiken lanseras i USA och Japan och samtidigt ska konceptet lanseras med fysiska butiker i Australien och Sydafrika.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063