23948sdkhjf

Scoretts vd: ”Vi säkerställde att personalen mådde bra”

BOMBATTACKEN I STOCKHOLM Helgens självmordsdåd i Stockholm har skakat många butiksanställda. En färdig krisplan är därför A och O för att omgående kunna ta hand om chockad personal. – Även om just ett bombdåd är väldigt extremt så händer det ofta andra saker som kan vara mycket otäcka. Man måste vara förberedd och agera snabbt, säger Johan Bark, arbetsmiljörådgivare på Svensk Handel.

Bombdådet mitt i centrala Stockholm har inte bara fått ordningsmakten att skärpa sin bevakning. Även handeln har satt in mer resurser, personalen uppmanas till vaksamhet och framför allt jobbar de drabbade butikerna för högtryck med att ta hand om chockade anställda. – En chock kan komma långt efteråt och arbetsgivaren måste förstå att det kan ta riktigt lång tid att bearbeta, säger Johan Bark, arbetsmiljörådgivare på Svensk Handel. Scorett är ett av de företag som har en butik intill den plats där dådet skedde. Där agerade företagets vd så fort sprängningen hade kommit till hans kännedom. – När vi hörde om dådet hade polisen redan hunnit skicka hem flera av våra anställda. Men vi försökte få tag i butikens personal och säkerställa att de mådde bra, att de kunde ta sig hem säkert och att de hade någon hos sig under resten av dagen och natten. Vi ville vara säkra på att alla mådde så bra det gick, säger Peter Blomqvist, vd för Scorett.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.05