23948sdkhjf

Willys och Dagab ökade

Willyskedjan fortsätter att öka både försäljning och resultat under Axfoods tredje kvartal, i likhet med Dagab. Hemköp minskar både försäljning och resultat medan Prisextra minskade försäljningen med bibehållet resultat. Axfood närlivs ökade försäljningen men minskade resultatet.

Willys omsättning under tredje kvartalet var 4 660 miljoner kronor (4 384), en ökning med 6,3 procent jämfört mot föregående år. Försäljningen i jämförbara butiker minskade under perioden med 0,2 procent till följd av nyetablerad konkurrens på några orter. Rörelseresultatet för tredje kvartalet uppgick till 214 miljoner kronor (199), en ökning med 7,5 procent. Rörelsemarginalen uppgick till 4,6 procent (4,5). Willys försäljningsandel av egna märkesvaror uppgick i september till 24,4 procent (24,2) och för Willys hemma till 28,0 procent (29,4). Hemköps butiker, egenägda och franchise, minskade försäljningen under tredje kvartalet med 5,4 procent. Hemköps omsättning i egenägda butiker under tredje kvartalet var 1 151 miljoner kronor (1 261), en minskning med 8,7 procent. Jämfört med föregående år påverkas den totala omsättningen negativt av förändringar i antalet butiker. Franchisebutikernas omsättning uppgick till 972 miljoner kronor (984), en minskning med 1,2 procent där omsättningen i jämförbara butiker ökade med 1,8 procent. Hemköps rörelseresultat för tredje kvartalet uppgick till 11 miljoner kronor (19). Rörelsemarginalen för perioden var 0,9 procent (1,5). Resultatet påverkades av avvecklingskostnader i samband med butiksnedläggningar om 4 miljoner kronor (0). Det lägre rörelseresultatet är också en följd av högre marknadsföringskostnader jämfört med föregående år. Prisextras omsättning under tredje kvartalet uppgick till 143 miljoner kronor (155), en minskning med 7,7 procent. Försäljningen i jämförbara butiker minskade under perioden med 7,7 procent. Rörelseresultatet för tredje kvartalet uppgick till 1 miljon (1) och rörelsemarginalen uppgick till 0,7 procent (0,6). Liksom tidigare fortsätter de två största butikerna att påverkas negativt av de trafikomläggningar och vägarbeten som beror på byggnationen av trafikleden Norra länken, i Stockholm. Dessa butikslägen är dock över tiden strategiska. Dagab fortsätter sin positiva utveckling. Omsättningen under tredje kvartalet uppgick till 6 379 miljoner kronor (5 946). Rörelseresultatet för tredje kvartalet uppgick till 58 miljoner kronor (38) och rörelsemarginalen till 0,9 procent (0,6). Axfood Närlivs omsättning under tredje kvartalet uppgick till 1 571 miljoner kronor (1 498). Den positiva försäljningsutvecklingen är bland annat en följd av relativt bra väderlek under perioden. Liksom tidigare under året fortsätter den positiva försäljningsutvecklingen i snabbgrossverksamheten. Rörelseresultatet för tredje kvartalet uppgick till 43 miljoner kronor (52) och rörelsemarginalen uppgick till 2,7 procent (3,5). Det framgår av Axfoods delårsrapport för tredje kvartalet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094