Svag ökning av julhandeln
Visst slår lågkonjunkturen mot julhandeln. Julrapporten, som bygger på svar från nära 1 000 handlare visar att förväntningarna är ganska lågt ställda. Hela 47 procent av dagligvaruhandlarna och 61 procent av sällanköpsvaruhandlarna i undersökningen tror att deras försäljning kommer att påverkas negativt. Dagligvaruhandlarna räknar med att konsumenterna växlar ner från premiumsegmentet till billigare varor, medan sällanköpsvaruhandlarna tror att julklapparna blir färre. – Läget är extremt svårbedömt, sade Svensk Handels pressekreterare Margareta Ternell, när hon presenterade rapporten. – Handlarna har inte varit helt konsekventa när de svarat på frågorna. De påverkas av krisstämningen som brett ut sig, samtidigt som de är medvetna om att de flesta kunder har lika god ekonomi som i våras. Margareta Ternell pekar på paradoxen att kläd- och skobranschen räknar med högre snittköp denna jul jämfört med förra, och tolkar det som ett slags kristecken: – I år kanske konsumenterna blir mer nyttoinriktade. Vi har hållit i pengarna hela hösten och till jul väljer vi att satsa på lite dyrare, mer hållbara klappar som kläder och skor. I julhandeln kanske man också passar på att köpa en julklapp till sig själv. Handelns utredningsinstitut, HUI, räknar med att decemberförsäljningen kommer att öka med totalt 2,5 procent jämfört med 2007. Det innebär att svensken lägger 150 kronor mer på julhandel än förra året.