23948sdkhjf

Munskölj årets dagligvara

Vid dagligvaruhandelns gala Årets Dagligvara prisades munsköljmedlet Listerine.

Priset Årets Dagligvara delades igår ut till McNeils munsköljmedel Listerine på dagligvarubranschens egen Oscarsgala på Grand Hôtel i Stockholm. Det var andra gången priset delades ut av branschorganisationerna Dagligvaruleverantörers Förbund (DLF) och Svensk Dagligvaruhandel i samarbete med analysföretaget The Nielsen Company. Årets Dagligvara framhäver de mest framgångsrika lanseringarna inom dagligvaruhandeln. Fyra mätbara kriterier bedöms: varugruppens totala tillväxt, produktens marknadsandel, försäljning samt distribution. Inför prisutdelningen har 1 000 svenskar tillfrågats om hur de ser på munsköljmedel i en undersökning genomförd på uppdrag av Årets Dagligvara. 66 procent svarade att de är mer intresserade av att köpa munsköljmedel idag än för fem år sedan. Listerine har funnits i 125 år men är i Sverige ett ganska nytt fenomen. Enligt The Nielsen Company har Listerine sedan lanseringen förra året tagit 77,6 procent av den totala marknaden för munsköljmedel i Sverige (t.o.m. augusti 2008). – Att vi medverkat till att kategorin gått från en omsättning på 28 miljoner kronor 2006 till 100 miljoner kronor 2007 gjorde av vi visste att vi låg bra till. Vi är nu marknadsledande inom Consumer Healthcare i Sverige och arbetar med kommandelanseringar som vi tror kommer bli minst lika explosiva som Listerine, säger de båda vinnarna Victoria Appelqvist, Nordic Group Marketing Manager, och Patrik Hene, Customer Development Manager, båda på McNeil Sweden AB. Priset för näst bästa lansering tilldelades Gillette Fusion rakblad och hyvlar från Procter & Gamble och pris för tredje bästa lansering tilldelades Milda Mat Extra från Unilever.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063