23948sdkhjf

Bilfritt centrum - het fråga

Frågan om bilfria innerstäder engagerar. I Göteborg slåss numera handlarna om lokalerna på de bilfria gatorna men i Gällivare blev det bilfria centrumet en riktig flopp. När frågan nu tas upp till diskussion i Gävle går argumenten varma.

Ett område i centrala Gävle är redan avstängt för biltrafik. I samband med den Europeiska trafikantveckan försökte kommunpolitikerna i Gävle utöka det. Testet gav flera av handlarna skrämselhicka. – Jag har flaggat för att jag måste flytta om det här blir permanent. Mot oss slog det hårt, kunderna valde externa handelsplatser i stället. En av dagarna sålde jag inget före lunch, en annan dag för någon hundralapp – det går inte, säger Kaija Valtonen, ägare till Design¬forum på Drottninggatan. Sven-Rune Thorell , varuhuschef på Åhléns i Gävle håller med och kritiserar försöket. – Det är för lite fokus på handeln i frågan, avstängningar av trafik i stadskärnan är av ondo för oss. Kommunen har gått ut med en enkät till handlarna för att se vad de ansåg om avstängningen. – Vi har inte hunnit sammanställa alla fakta i försöket ännu, men för oss handlar det om att lyfta fram centrum som helhet, säger Helena Werre på tekniska kontoret. För Gävle kommun gäller det mer än bara handeln. Ett levande centrum med aktiviteter, handel, bra miljö och fungerande kollektivtrafik är några av de viktiga punkterna på agendan: – Vi vill bygga ett långsiktigt hållbart centrum och där är det många aspekter som ska tas med, säger Ingegerd Krantz, projektledare på trafiksektionen. Men oavsett vad handlarna ger för svar har kommunen rätt att stänga av gatorna. – Kommunen har inga skyldigheter mot handeln att hålla öppet för biltrafik. Det enda man kan säga är att kunder i de flesta fall är bilburna vid inköp, säger Anders Thelin på Svensk Handel. I Göteborg tjänade stadskärnan helt klart på en avstängning. Avstängningen av centrum var mycket omdiskuterad när den första etappen genomfördes år 1998. Samarbete med handlare, fastighetsägare, kommun och centrumgrupp har vänt opinionen. Fastighetspriserna på gator som är avstängda för biltrafik har gått upp, liksom hyrorna. Handlarna står i kö för att få etablera sig i de bilfria delarna av staden. Nu ska man dessutom satsa ytterligare 60 miljoner kronor på att stänga av fler centrala gator för bilar. – I början var handlarna väldigt aviga till detta, men avstängning¬arna har skapat en mer levande stadsmiljö, säger Marianne Sörling, centrumutvecklare på Innerstaden. Svårare var det för Gällivare kommun som 1989 stängde av sitt centrum för biltrafik. Visionen var att skapa en avstressande oas med torghandel och aktiviteter. Projektet misslyckades fatalt. I dag kallas området Döda torget i folkmun. – Vi tappade direkt i försäljning och det har vuxit upp externa köpcentrum sedan avstängningen. För oss tog det ett år innan vi fick tillbaka vår försäljning, säger Mikael Isaksson, ordförande för Svensk Handel i Gällivare och som driver Iris blomsterhandel. På orten har det till och med gått så långt att man hållit en folkomröstning i frågan, men resultatet blev dött lopp. Nu jobbar kommunen ändå med att förändra delar av stadsbilden för att få kärnan mer levande. – Historiskt har handeln ett jättebra samarbete med näringslivet och vi har byggt värdefulla kontaktnät. Vi vill bara hitta en bra lösning för alla, säger Mikael Isaksson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063