23948sdkhjf
Annons

Heart of Brands köper Mac Scott

Huvudägaren till Gul och blå, Heart of brands, köper damkonfektionsmärket Mac Scott.

Heart of brands tar över inkråmet i Mac Scott i september. Ett nytt helägt dotterbolag vid namn Mac Scott Svenska AB har bildats för affären – Genom förvärvet av Mac Scott erhåller vi ett stabilt varumärke som breddar vår varumärkesportfölj och tillför mer än 500 nya återförsäljare till koncernen. Vi ser även stora synergieffekter inom inköp, produktion, varulager, administration och distribution, säger Richard Chindt, vd för Heart of brands. Enligt ett pressmeddelande tror man att omsättningen för koncernen genom köpet når 100 miljoner kronor redan under 2009. Mac Scott är ett varumärke för kvinnor över 40 år och grundades i början av 1950-talet av bröderna Fernlund. Till att börja med jobbade man med uniformer och strikta dräkter för att sedan utvecklas och gå mer och mer mot vanlig damkonfektion. Mac Scott omsatte förra räkenskapsåret ungefär 40 miljoner kronor. Antal anställda uppgår till 17 i Sverige och 2 i Norge, huvudkontoret finns i Borås och de huvudsakliga kunderna är enskilda butiker som drivs i privat regi. – Vi ser mycket positivt på att ingå i Heart Of Brands-koncernen och tillsammans bli en stark aktör på marknaden. Mac Scott kommer att fortsätta i samma linje som tidigare när det gäller design och kvalité. Det nya ägarförhållandet kommer att vara mycket gynnsamt för båda parter och det känns helt rätt i tiden, säger Maria Eskengren, vd för Mac Scott Svenska AB.

Kommentera en artikel
Annons
Annons
Annons
Utvalda artiklar

    Nyhetsbrev

    Sänd till en kollega

    0.078