23948sdkhjf

Swedol ökade första halvåret

Proffskedjan Swedol har haft ett stabilt första halvår i år. Femtio procent fler butiker, en försäljningsökning om 31,2 procent och ett ökat rörelseresultat är några av delarna på listan.

Sedan första halvåret förra året har sju butiker tillkommit till de 15 man hade. De 15 jämförbara butikerna ökade försäljningen med 12,9 procent under första halvåret 2008. Totalt har butikerna ökat med 31,2 procent jämfört med samma period 2007. Rörelseresultatet ökade under första halvåret med 6,6 procent till 46,8 (43,9) miljoner kronor medan rörelsemarginalen minskade med 1,5 procentenheter till 11,6 (13,1) procent. Den försvagade rörelsemarginalen förklaras i delårsrapporten av engångsposter och valutaeffekter vid värdering av terminer till verkligt värde. Värdering av upptagna terminer till verkligt värde vid periodens slut har gett en negativ post uppgående till 1,7 miljoner kronor. Ser man till periodens andra kvartal så landade rörelseresultatet på 28,0 miljoner kronor, en ökning med 24 procent. Rörelsemarginalen var oförändrade på 13 procent. Resultat efter skatt uppgick till 19,9 (16,0) miljoner kronor. – Swedols totala försäljningsutveckling var stadig under andra kvartalet trots vikande försäljning på postorder. Den ökade kännedomen om Swedol bland nya och gamla kunder har bidragit till att vi fortsätter ta marknadsandelar i befintliga och nya butiker. – Även resultatmässigt har perioden varit stark, rörelsemarginalen låg över vårt långsiktiga mål på 13% och i nivå med föregående år vilket vi är nöjda med, säger Markku Piippo, vd för Swedol i en kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063