Saab lanserar klädkollektion
Kollektionen har namnet “Pure BioPower Eco Clothing Collection” och visas på bilsalongen i New York. Den innehåller t-shirts, skjortor, jerseytröjor, blusar, klänningar och pikétröjor, som alla är tillverkade av 100 procent ekologisk bomull, certifierad av organisationen Skal International. Längre fram finns planer på lansering av accessoarer som kepsar, scarves, skärp och väskor, liksom byxor och en kollektion för affärsbruk. Kollektionen som utgörs av dam-, herr- och unisexplagg samt accessoarer kommer att kunna köpas i slutet av maj via www.saabexpressions.com. Även externa återförsäljare kan komma att bli aktuella. – Reflective Circle är ett designföretag med hjärta. Vi vill erbjuda ett alternativ för den reflekterande kunden, som inte enbart kräver ett väldesignat yttre utan dessutom en väldesignad karma. Mitt val av samarbetspartner grundar sig på att vi delar en gemensam övertygelse om vikten av yttre och inre värden, säger Josefin Lassbo, vd i Reflective Circle. Saab ser också samarbetet som ett sätt att avgubbifiera sitt varumärke. – Det här är ett sätt att förnya Saab och få en lite mer kvinnlig profil. Vi siktar också lite ungdomligare än den normala tjänstebilsföraren, vi vill inte uppfattas som ett gubbigt varumärke, vilket det finns risk för när man har mycket turbo och tjänstebilar, säger Patrik Riese, marknadsdirektör för GM Norden till Dagens Media.