23948sdkhjf

Så kan handlare integrera Ramadan i sin affärsstrategi

Att inte aktivt engagera sig är en missad chans att bygga långsiktiga relationer med en stor kundgrupp, menar Betiel Haile, kreativ strateg på We Are Era Nordics, som i sitt debattinlägg ger fem konkreta tips.

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstagande är skribentens.

Ramadan är en av världens största högtider. Cirka 8 procent av svenskarna uppgav förra året att de planerade att delta i Ramadan. Ungefär lika många uppgav att de skulle fira Eid al-Fitr, den stora avslutningshögtiden, där det är tradition att ge bort presenter i samband med firandet, enligt Svensk Handels rapport "Ramadan och Eid al-Fitr, 2024”.

Trots dess betydelse är det fortfarande relativt få svenska handlare som aktivt engagerar sig i högtiden, vilket är en missad chans att bygga långsiktiga relationer med en stor kundgrupp. Genom att lyssna på och samarbeta med målgruppen kan butiker och varumärken hitta genuina och värdefulla sätt att engagera sig och lyfta kulturen kring högtiden.

På We Are Era arbetar vi efter devisen att nå varje community. Här är fem tips på hur du som handlare kan integrera Ramadan i din affärsstrategi:

1. Förstå Ramadan och dess omfattning
Ramadan handlar inte bara om att fasta. Det är en tid för gemenskap, reflektion och goda gärningar. Många muslimer ser Ramadan som en möjlighet att ge tillbaka till samhället. Eid al-Fitr, högtiden som avslutar Ramadan, firas med mat, gåvor och familjesammankomster.

Svensk Handel prognostiserade att konsumenter planerade inköp av presenter för upp till 1,5 miljarder kronor inför Eid al-Fitr år 2024. Vanliga gåvor inkluderar kläder, skor, väskor, sötsaker, blommor och leksaker. Att ha en grundläggande förståelse för viktiga tidpunkter och traditioner hjälper ditt varumärke att planera kampanjer och erbjudanden som träffar rätt.

2. Nå målgruppen med influencers och kreatörer som delar kulturen
Genom att arbeta med relevanta profiler som delar den muslimska kulturen, kan du som handlare bidra med autentiskt innehåll och bygga en närvaro i en kontext där målgruppen redan finns. Mat, mode och familjeliv är populära teman under Ramadan. 

Låt kreatörer visa upp hur de firar högtiden med sina unika traditioner, med allt från recept, dukningar, outfits, presenter och tips. Välkända matkreatören Zeina Mourtada delar exempelvis med sig av fantastiska recept och matsedlar under Ramadan, på sociala medier, för att förenkla planering och inspirera till matlagning. Innehåll som engagerar bland hennes över 500 000 följare på Instagram till exempel.

3. Erbjud relevanta produkter och inspirerande innehåll
Under Ramadan ökar efterfrågan på vissa produkter, som matvaror för iftar (kvällsmåltiden efter fastan), dekorationer och gåvor inför Eid. Genom att anpassa sortimentet och lyfta fram relevanta produkter kan du skapa ett naturligt sammanhang för din marknadsföring. Inspirera med recept, presentguider och specialerbjudanden kopplade till högtiden.

4. Lyft fram Ramadan i din marknadsföring – som alla högtider
Varumärken har länge lyft jul och påsk med stora kampanjer och specialsortiment. Genom att tydligt inkludera Ramadan i marknadsföringen, exempelvis genom butiksdekorationer, provsmak, anpassade reklamkampanjer eller specialutgåvor av produkter, visar du att du tar traditionen på allvar och satsar på alla kunder. En kosttillskottstillverkare höll exempelvis förra året en Ramadan-kampanj med fokus på att utbilda kring kost, näringsbalans och träning, för att må så bra som möjligt under fastemånaden. I kampanjen samarbetade företaget med välkända profiler som själva fastar, för att sprida inspiration och kunskap.

5. Kommunicera hur ni arbetar med mångfald och inkludering
Genom att lyfta fram hur ni arbetar med mångfald och inkludering i er kommunikation, kan ni visa att ert varumärke står för öppenhet och gemenskap. Det kan innebära att använda ett inkluderande språk, arbeta med kreatörer från olika bakgrund, och se till att marknadsföringen speglar mångfalden bland dina kunder. Ta hjälp av personer som firar högtiden så att du inte missar viktiga nyanser.

Ramadan

Viktiga datum för Ramadan 2025
Start:
1 mars 2025 (avgörs årligen beroende på månens position)
Slut: 29 eller 30 mars 2025
Eid al-Fitr: 30-31 mars 2025 (firandet kan pågå i upp till tre dagar)

Att engagera sig i Ramadan är inte bara en affärsmässig möjlighet. Genom att förstå högtiden, lyfta tradition och kultur så kan handlare bygga starkare relationer till sina kunder. Ramadan är en högtid fylld av glädje, gemenskap och tradition där handlare har allt att vinna på att vara en del av firandet.

Betiel Haile, head of Creative Studio, We Are Era

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062