På kurs med kundvagn
Så vad kan handeln lära av detta? En sak som butikerna kan göra för att hjälpa oss alla att känna oss ”fina” är att bidra med information. Kanske är mataffären det nya uppslagsverket? För det smäller onekligen högt i kompisgänget att kunna lite fakta om allt möjligt. Hur ska det gå till? Den smarta butiken skulle till exempel kunna ha små lappar uppsatta bland flingorna, med spännande information om havregryn eller russin. Sånt vi inte visste, liksom. Meningslöst vetande, men spännande. Hur länge har människan ätit corn flakes? När kom man på att torkade vindruvor var gott? Vad heter nötter på japanska? Man skulle kunna få en nyhetsuppdatering på baksidan om sitt kundkvitto, eller fakta om ditten och datten. Undersökningar har visat att vi betalar mer i dricks om servitören ritar en smiley och skriver tack på notan, så varför skulle inte vardagsvetenskap kunna skapa kundlojalitet på samma sätt? Klädbutikerna skulle kunna bli bättre på att skylta med fakta om trender, färger och vad kändisarna har på sig. Där hänger idag kläder rakt upp och ner i horder, men inga råd eller tips. Varför inte sprida info om hur man får bort vinfläckar på t-shirten eller hur man hanterar ull på bästa sätt? Vem vet sånt nu för tiden? Hjälp oss! Målet är att vi ska sitta där över latte och pannkakor på söndagsbrunchen och briljera med våra sifferkunskaper samtidigt som vi är reklampelare för handeln. ”Vet ni, jag läste på Expert att det är i genomsnitt 576 olika människor på tv varje dag – bara i ettan och tvåan” eller ”Bara 20 procent av alla kvinnor får i sig tillräckligt med järn, men ärtor innehåller en massa järn, det läste jag i grönsaksdisken på Ica Maxi”. Man får väl ta det där med allmänbildning som statushöjare med en nypa salt. Få skulle erkänna att de köper snofsiga sneakers bara på grund av märket (va, de är ju snygga), men nog gör vi en mängd materialistiska prioriteringar för att bli ”coolare”. Och om det var så häftigt att kunna mycket, varför läser så många deckare i stället för Illustrerad vetenskap? Varför vet vi mer om Britney än om Bush? Hmm. Det är en sak att säga vad som är fint, och en annan att agera enligt det. Men oavsett, så är kurs med kundvagn en bra anpassning till rådande trender och värderingar. Jag är övertygad om att den butik som bidrar med lite underhållande fakta kan höja sig över mängden – och göra shoppingen både roligare och mer givande. Dags för upprop?