I år hittar tomten rätt med GPS:en
Det tror HUI, Handens Utredningsinstitut, som i dag tillsammans med Deloitte presenterade Årets julklapp. Årets julförsäljning i december tror HUI kommer nå upp till 62 miljarder kronor. Det är en ökning från förra årets julhandel med fyra miljarder kronor, eller 7,5 procent. GPS:en har blivit en av elektronikhandelns riktiga storsäljare. Teknisk utveckling, sänkta priser och en ökad användarvänlighet har gjort att många gillar GPS:en. GPS-mottagaren har "gått från att vara ett högteknologiskt försvarsredskap till en handhållen resekompis för alla", skriver HUI. Produkterna för positionsbestämning och navigation står idag för en tiondel av hemelektronikbranschens totala försäljning och bara i Sverige ökade försäljningen av antalet GPS-mottagare med 138 procent år 2006. För att passera som årets julklapp ska produkten som utses ”representera den tid vi lever i”, den ska vara en nyhet eller en produkt som det finns ett nyväckt intresse kring. Enligt de kriterier man bedömer klappen ska den också svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter. Hemelektronikkedjan Expert tror att den bärbara datorn ska bli årets julklapp för deras kunder, och hos Coop väntar man sig sälja extra mycket böcker i år.