23948sdkhjf

Toppen av ett isberg

Förra året fastnade mer än 100 miljoner piratkopierade produkter, till ett uppskattat värde av 2 miljarder Euro, vid EU:s externa gränser. Förmodligen kommer årets siffror att vara ännu högre. Det är troligtvis bara toppen av ett isberg av alla piratkopior som strömmar in vid de europeiska ländernas gränser.

Piratkopiering är inget nytt fenomen, det har existerat i många år. Men utvecklingen har vuxit lavinartat, inte bara av volymen av varor som säljs som piratkopior utan också typen av varor som kopieras. Tidigare handlade det ofta om enkla klädesplagg som fick en slarvigt kopierad logga eller etikett påsydd, eller väskor och bälten i syntetmaterial med färger och mönster som skulle föreställa exklusiva märkesprodukter. Trots att dessa enkla kopior faktiskt snyltade på kända märkens anseenden så togs inte piratkopieringen på allvar, varken av myndigheter eller av konsumenter. Men dagens piratkopior är betydligt mer förfinade. Det handlar om identiska efterbildningar av hela eller delar av ett varumärke, mönster, patent eller andra upphovsrättsligt skyddade varor eller verk. Kopiatören försöker avsiktligt att utnyttja originalproduktens goodwill och anseende samt de investeringar i forskning, utveckling och marknadsföring som företagen har gjort. Alla typer av produkter blir kopierade utan tillstånd: musik-cd, dvd-filmer, kläder, sportprodukter, smycken, klockor, väskor, livsmedel, läkemedel, bildelar, it-produkter – inte bara hårdvaran utan också mjukvaran. Listan kan göras i princip hur lång som helst. Att kopiatörerna blir allt skickligare är ett allvarligt problem. Det blir svårare att avgöra vad som är äkta vara, inte bara för den slutliga konsumenten utan också för handeln. Det ställs helt enkelt allt större krav på inköparen att kontrollera att de varor man köper in inte är skickligt gjorda piratkopior. Piratkopieringen är ett allvarligare problem än vad många tror. Det handlar inte bara om uteblivna intäkter för de företag som satsat på utveckling av sina produkter. Det handlar också om uteblivna arbetstillfällen – i Europa uppskattas 100 000 arbeten förloras på grund av piratkopieringen. För handelns del handlar det också om företagens goodwill om produkten inte håller den utlovade kvaliteten. I slutänden kan det handla om konsumenternas säkerhet, kontrollen av exempelvis elektriska produkter eller läkemedel som är kopierade är obefintlig. Att stävja införseln av piratkopior ligger i allas intresse.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.073