Kreativitet viktigare än en fet budget
Det finns massor av goda exempel på framgångsrika kundevents som inte kostat skjortan. Ett sådant exempel är spelbutiken i Tyresö Centrum som, i samband med att man utökade verksamheten till att bli ATG-LIVE-ombud, bestämde sig för att satsa på den bortglömda målgruppen tjejer. Det finns ett 100-tal ATG-LIVE-ombud i Sverige, som alla är ombyggda med cafédel och möjligheter att visa omfattande direktsändningar från olika trav- och galoppbanor. Men för att göra butiken i Tyresö Centrum ännu mer attraktiv för tjejer kände ägarna att man måste göra något extra. Lösningen blev kundklubben ”Stallflickorna”, dit Tyresöbutiken med en enkel startkampanj snabbt rekryterade drygt 300 tjejer. Med jämna mellanrum besöker klubbens medlemmar Solvalla och Täby Galopp tillsammans med butikens personal. Man äter middag, umgås, spelar och har kul. Ett spännande och kostnadseffektivt grepp för att hålla upp dörren till en ytterst mansdominerad värld. Jag behöver väl knappast nämna att spelförsäljningen till målgruppen ökat starkt? Ett annat exempel var en skobutik i ett annat köpcentrum som tackade handlande kunder med att ge bort en kupong att hämta ut kaffe för i närliggande The och Kaffebutik. Det blev en liten kostnad och marknadsföring av två butiker i en aktivitet. Från min Guldfynd-tid på 80- och 90-talet har jag många exempel på framgångsrika exempel som gjordes lokalt av kreativa butiker. Man plockade medel ur den lilla lokala pott som man hade att använda sig av (den var inte stor, ”allt” lades på centrala kampanjer). Brist på ekonomiska resurser kan med andra ord lätt upphävas av kreativa idéer och kraft att genomföra dem.