23948sdkhjf

Wedins satsade fel – ökar förlusten

En felaktig produktmix och ett försök att sälja gamla skor drar ned Wedins Skor och accessoarer.

Dålig planering för säsongen sänkte Wedins försäljning under våren. Färre butiker och varubrist gav Wedins en minskad försäljning under det tredje kvartalet (mars – maj) i år. Försäljningen minskade till 221,6 (252,6) miljoner kronor. Resultat efter skatt minskade och uppgick till –27,0 (–16,5) miljoner kronor. Sett till årets första tre kvartal har försäljningen minskat till 794,6 (803,1) miljoner kronor. Resultat efter skatt uppgick till –54,4 (–40,8) miljoner kronor. De största problemen dras Wedins skor med, där man under perioden haft lager- och sortimentsproblem. Wedins accessoarer och Rizzo utvecklas däremot positivt. Det framgår av bolagets delårsrapport. Enligt Dagens Industri är ett av problemen att Wedins medvetet köpte in för få nya skor för att försöka bli av med lagerhållna skor. Konsumenterna ville inte köpa de gamla skorna utan köpte de nya skor som fanns, och när de tog slut bytte kunderna affär. Wedins genomför också ett stort kostnadsbesparingsprogram som ska ge full effekt under våren 2007. Den 1 augusti får kedjan en ny vd. Per Thelin tar över efter sparkade Ingrid Osmundsen för att försöka få bolaget på fötter. På fredagen blev det också klart att Susanne Börjesson blir ny sortiments- och inköpsdirektör i Wedins från oktober. Det är en av bolagets nyckelbefattningar. Susanne Börjesson kommer närmast från en tjänst som sortimentschef på Åhléns Mode där hon ansvarade för skor och accessoarer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078