23948sdkhjf

VM-febern borde smitta mer

Sju av tio köpmän och butikschefer tror att försäljningen i den egna butiken kommer att öka under det närmaste kvartalet. Optimismen inom handeln är stor. Och tron på det egna företaget är ännu större; det är fler som tror på egna försäljningsökningar än på en allmän uppgång i detaljhandeln.

Drygt 50 procent tror att försäljningen kommer att öka mer i den egna butiken än i de flesta andra butiker i handeln. Det visar Svensk Handels nya Handels-barometer som hade premiär lagom till sommarhandeln. För många butiker är sommaren en viktig period. Shopping är en viktig turistaktivitet som inte bara många utländska utan också svenska semesterfirare gärna ägnar sig åt. Och den fotbollsfeber som just nu råder i hela landet, liksom i övriga världen, innebär ytterligare en chans för handeln att kunna öka sin försäljning. Förvånande är därför att bara var tredje köpman och butikschef tror på en ökad försäljning i den egna butiken på grund av fotbolls-VM. Åtta procent tror att försäljningen till och med kommer att minska under fotbollsevenemanget. Och nära sex av tio köpmän och butikschefer menar att fotbolls-VM inte kommer att påverka deras omsättning över huvud taget. Naturligtvis skiljer sig detta mellan olika branscher. Att sporthandeln hakar på fotbollsyran är självklart. Likaså elektronikbranschen som passar på att erbjuda TV-apparater och DVD-spelare till sportintresserade kunder. Men i många butiker ser man inte tillstymmelse till aktivitet som har med fotbolls-VM att göra. Kanske är det rädsla för de stora sportorganisationernas makt som ligger bakom de svenska handlarnas försiktighet att utnyttja fotbolls-VM. Sveriges olympiska kommitté jagade bland annat en ostbutik och en pizzeria som utan tillstånd använt ordet OS i sin marknadsföring. Och internationella fotbollsförbundet Fifa är lika mäktig när det gäller att hålla fast vi rätten till VM-loggan eller till och med uttrycket fotbolls-VM. Självklart är inte alla kunder intresserade av fotboll eller sport över huvudtaget. Och visst kan det verka omotiverat och till och med dumdristigt att exponera fotbollar i en glas- och porslinsbutik. Men det är många gånger det oväntade som ger framgång. Även om handeln har medvind just nu går det inte att bara segla med. Vinnaren är den som utnyttjar alla tänkbara möjligheter. Med mer fantasi och humor tillsammans med det stora kunnande som redan finns i handeln finns det stora möjligheter för handeln att få ännu mer framtidstro. Då kan det bli nio av tio handlare som tror att försäljningen i butiken kommer att öka framöver.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063