Boobs-kampanj gav trafik i butik
Lindex båda underklädeskampanjer ”We love bottoms” och ”We love boobs” fick mycket medial uppmärksamhet. Den förstnämnda anmäldes till ERK, Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam, men friades. Och under bh-kampanjen fick ordet ”boobs” (tuttar) de ansvariga på SL, Storstockholms lokaltrafik, att reagera. ”Boobs” ansågs vara ett nedvärderande ord och nya affischer utan text fick tryckas upp. – Det var tråkigt. Vi hade naturligtvis gärna använt ordet ”boobs” i tunnelbanan också, säger Lindex informationschef Ulrika Danielson. SL:s beslut fick stor uppmärksamhet i medierna, något Lindex inte hade räknat med. – Tanken var att kampanjen skulle uppmärksammas av kunder och därigenom skapa trafik i butikerna och ökad försäljning. Vi ville visa att vi är experter på underkläder och har ett sortiment med modeller för alla kroppar, säger Ulrika Danielson. Kommunicera – inte provocera Enzo Bussoli är vd på reklambyrån We are group som gjorde de båda kampanjerna åt Lindex. Han vill kommunicera – inte provocera – beröra och nå in i människor snarare än att bara nå ut. – Jag trodde aldrig i livet att det skulle bli sådan debatt för att vi, på ett som vi tyckte smakfullt sätt, sa att Lindex gillar tuttar, säger han. Att företag och byråer medvetet planerar kampanjer för att de ska ge redaktionell uppmärksamhet tror han inte på: