Het klädhandel talar för Gant
Det har i många år spekulerats i om och när Gant ska börsintroduceras. Men nu blir det verklighet. Klimatet för nyintroduktioner har förbättrats, samtidigt som ett bra konsumtionsklimat talar för klädhandeln. Svenska Dagbladet listar Gants styrkor och svagheter. Bland fördelarna nämns att en snabb expansion är möjlig via franchise och att varumärket har en tydlig positionering. Bland svagheterna listas beroendet av bra franchisetagare, risken för mindre kontroll över butiksnätet genom franchise samt att en hög modegrad ger högre känslighet för trender. Det amerikanska varumärket Gant köptes 1999 av svenskarna Lennart Björk, Staffan Wittmark och Klas Käll. För ägare och ledning betyder börsintroduktionen en vinst i mångmiljonbelopp. Brittiska riskkapitalbolaget 3i får 466 miljoner kronor genom att sälja sina 21 procent i bolaget, enligt Svenska Dagbladet. Vinsten dock okänd.