Reklamen styr våra steg
Plötsligt förstår jag värdet av trettio års indoktrinering från reklamen. Jag är expert på Ica-kunskap, och skulle lätt kunna svara frågor om innehållet i Vivo Fridhemsplan. Men här? Vilken butik är bäst? Ingen aning. Psykologin har kommit fram till att vi gillar det vi har sett förut. Om våra sinnen har upplevt låt säga ett flingpaket en gång kommer vi automatiskt att gilla det mer än andra. Vi lär oss tycka om märken, färger och mönster. Det är inte alls rationellt, men väl ett faktum. Kanske är det därför fånig sexistisk reklam trots allt går hem. Ajax lyckas med sina glada hemmafruar som käckt diskar och städar medan resten av heterokärnfamiljen spelar fotboll – fastän vi sitter i tv-soffan och politiskt korrekt kräks inför bilderna. Våra huvuden säger oss att reklamen är usel, men vi lär oss gilla Ajax. Ju fler gånger vi ser filmen, desto mer köpbenägna blir vi. Det sker omedvetet. Vårt medvetna jag kan bara uppfatta en miljondel av alla intryck som vi bombarderas med varje dag. Dofter, smaker, synintryck – de kastar sig över oss. Vi skulle aldrig kunna säga att vi kom ihåg dem alla, men forskning visar att vi ändå registrerar – och att vi faktiskt agerar utifrån de kaskader av information som flödar över oss. En klassiker är ju coca-cola-reklamen där man sände ut bilder av läsk som var så snabba att ingen kunde säga att de hade sett dem. Ändå gick fler än vanligt och köpte sig en cola efter att ha sett reklamen. Vi föredrar det vi har sett förut även om vi inte vet om att vi har sett det! Så här går jag in på ”Foodworks” på andra sidan jordklotet och har köpångest. Inget känns bekant, tryggt eller kvalitetsgranskat av Konsumentverket. Snälla Ajax, kom till Bondi Beach. Carolin Dahlman är frilansjournalist och bosatt i Australien