Lindex planerar kraftig expansion
– Vi växlar nu spår till expansion och försäljningsutveckling. Med nya, mindre butikskoncept kommer vi att synas på orter där vi tidigare ansett att underlaget varit för litet, säger Göran Bille, vd för Lindex, till Svenska Dagbladet. Det framkom under tisdagen då Lindex presenterade sin rapport för för det brutna räkenskapsåret september till augusti där vinsten ökade kraftigt. Rörelseresultatet ökade från 28 miljoner kronor till 391 miljoner kronor. Den totala försäljningen under det brutna räkenskapsåret sjönk med 2,8 procent till 5,2 miljarder kronor, att jämföras med förra årets nettoomsättning på 5,4 miljarder kronor. Försäljningen i jämförbara butiker minskade med 1,4 procent. Under det fjärde kvartalet ökade dock Lindex sin försäljning med 1,7 procent till 1 341 miljoner kronor. Höstens reklamkampanj med bland andra fotomodellen Emma Wiklund har lockat kunder till butikerna. Lindex har redan skrivit 20 kontrakt för butiksöppningar under verksamhetsåret 2005/2006.