HUI skriver ner prognosen för 2005
Enligt HUI:s konjunkturbedömning för 2005 räknar man med att försäljningen för årets följande åtta månader bli högre än för de första fyra. Delar av den lägre försäljningsutvecklingen kan förklaras med olika kalendereffekter och av den fortsatt kraftiga prispressen. Mätt i fasta priser ligger detaljhandelns försäljningsutveckling för årets första fyra månader på 4,9 procent. Om man justerar de fasta priserna och kalendereffekt ligger utvecklingen på 6,2 procent under årets fyra första månader. Livsmedelshandelns försäljning ökade under årets första fyra månader med 2,6 procent, och sällanköpsvaruhandeln ökade med 9,3 procent. Elektronikhandeln får allt svårare att klara en ökning av försäljningen i löpande priser på grund av kraftiga prisfall på närmare 18 procent per månad under 12 månader. Trots det uppvisar branschen en försäljningsökning på 15 procent. HUI rapporterar också om fortsatt kraftiga försäljningsökningar, mätt i löpande priser, inom möbel-, järn- och bygghandeln. HUI skriver ner BNP-prognosen för svensk tillväxt för i år från 3,0 procent till 2,4 procent. Det eftersom BNP-tillväxten för årets första kvartal landade på 0,4 procent istället för 3,0 procent som prognostiserat. Den privata konsumtionen ökade med 0,5 procent, den offentliga konsumtionen minskade med 1,2 procent och den svenska exportens tillväxt var måttlig på 2,7 procent. Hushållens sparande steg med 25 procent under det första kvartalet, troligen beror det på ökad oro för framtidens ekonomi. HUI bedömer i sin prognos att hushållens konsumtion tar fart under den resterande delen av året och landar på en tillväxttakt på 2,0 procent under året.