Fenix backar
Av Fenix Outdoors delårsrapport för januari-mars framgår att koncernens nettoomsättning minskade 3 procent till 130,4 Mkr. Koncernens resultat efter skatt uppgick till 6,8 Mkr vilket är en minskning med 12 procent. Bakom den något sämre utvecklingen ligger svag försäljning inom affärsområdet Brands, som säljer varumärken som Fjällräven, Tierra, Primus. Bland annat företagets största kund i Tyskland haft ekonomiska problem och rekonstruerats. Försäljningen i Norge har inte heller motsvarat förväntningarna. Brands omsatte 96,2 Mkr jämfört med 100,7 Mkr motsvarande period förra året. Affärsområdet Retail, där Naturkompaniet ingår omsatte 34,2 Mkr jämfört med 33,6 mkr förra året. Det norska huvudkontoret och centrallager har avvecklat. - Vi har inga planer på att gå in i nya marknader i dagsläget, säger vice vd Martin Nordin.