Kravallsuccé i Tensta
Med jämna mellanrum möts vi av påminnelser i media att svenska företag inte utnyttjar de kommersiella möjligheter som finns dolda bland Sveriges knappt två miljoner människor med invandrarbakgrund. Även om man viktar ner ”gruppens” köpkraft på grund av den lägre inkomstnivån står inte alls marknadsföringsinsatserna i proportion till den rimliga nivån. Det gäller på alla nivåer i marknadsföringsprocessen, från sortiment till säljare, från reklam till butiker och köpcentrum. Satsar man får man resultat. Som Lindex i Tensta. Kedjorna är underrepresenterade i många invandrartäta områden. I Tensta finns ingen kedjebutik. Tenstaborna känner en stor stolthet när ett etablerat och respekterat varumärke som Lindex kommer till dem! ”Lindex tror på Tensta”. Jag kunde själv känna av de här känslorna inför positiva satsningar under min rektorsepok i likaledes invandrartäta Fisksätra. När Body Shop som första kedjebutik öppnade i Harlem i New York för 15 år sedan blev det enormt uppskattat och uppmärksammat. Därefter bröts isen. Den ena kedjebutiken efter den andra öppnade och hjälpte till att påskynda Harlems positiva utveckling. En ytterligare strategi för kedjeföretagen är förstås franchising på mindre orter. Där möter man också denna enorma stolthet, glädje och lojalitet när en kedjebutik öppnar. Det märkte vi tydligt på Guldfynd när vi öppnade franchisebutiker på en lång rad småorter. Andelen första och andra generationens invandrare når inom tio år nivån 25 procent av den totala befolkningen! För nya framgångar behöver vi inom detaljhandeln anpassa sortiment, marknadsföring, butiker och butikslägen för det nya Sverige. Det kommer dessutom att ge positiva samhälleliga effekter. Mats Wallin Vd Ymer Reklambyrå