Gärna betala, men inte leta
Enligt undersökningsföretaget QuickWise är svenskarna beredda att betala för etiska produkter. Men intresset för etik i samband med inköp skiljer sig mellan produkter. 67 procent säger sig ofta eller alltid köpa ägg från frigående höns. 44 procent av kvinnorna säger att de köper ofta eller alltid icke djurtestad kosmetik. 22 procent köper ofta eller alltid ekomjölk. 8 procent spar i etiska fonder och 4 procent köper grön el. Äldre högutbildade kvinnor är de som i högst utsträckning tar intryck av etiska argument vid inköp, medan yngre lågutbildade män i det närmaste är oemottagliga. Drygt hälften av svenskarna säger sig vara villiga att betala ett något högre pris för produkter från företag som agerar etiskt. Däremot är man inte i lika hög grad beredd att ta sig extra tid för att leta upp de etiska produkterna och man accepterar inte lägre kvalitet, skriver QuickWise i ett pressmeddelande. QuickWise är ett dotterbolag till Ikano.