Mer än hälften av de 28 granskade företagen använde marknadsföringen av garantier på ett felaktigt sätt. Företagen riskerar därför inte att uppfylla lagkraven och konsumenten riskerar att gå miste fördelarna utöver det skydd som den nya konsumentköplagen, KKL, redan erbjuder.
Enligt KKL, som antogs 2022, har konsumenter en reklamationsrätt på tre ...
Konsumentverket skärper kritiken mot garantifusk
Företag inom vitvaru- och hemelektronikbranschen använder ofta vilseledande marknadsföring av garantier. Det framgår i en granskning av Konsumentverket.
Vilseledande garantier är vanligt förekommande i vitvaru- och hemelektronikbranschen, enligt Konsumentverkets granskning. Foto: Colourbox
Vill du få åtkomst till allt?
Prova 30 dagar för 0 kr.
Inga bindningstider eller kortuppgifter krävs.
Prova nu
Köp en prenumeration
Utforska våra prenumerationslösningar och välj den som passar dina behov.
Välj din prenumeration