30-procentig vinstökning för outdoorbolaget: ”Ett styrkebesked”
Nettoomsättning för Revolution Race, som säljer egenutvecklade friluftskläder på nätet, ökade under perioden juli–september med 24 procent till 342 miljoner kronor jämfört med samma period i fjol. Rörelseresultatet förbättrades samtidigt med 34 procent till 67 miljoner kronor.
– Det är ett styrkebesked som bevisar att vi fortsätter prestera starkt trots den fortsatta makroekonomiska osäkerheten och det svaga konsumentsentimentet. Detta visar på vår förmåga att fortsätta växa lönsamt och, framför allt, att Revolution Race kunderbjudande är väldigt starkt, säger vd Paul Fischbein i en kommentar till rapporten.
Rörelsemarginalen steg från 17,4 till 19,5 procent, medan bruttomarginalen landade på 72,2 procent (71,4).
Revolutionrace har även sett en stark försäljningsmässig inledning på innevarande kvartal, framgår det av rapporten.
–Under inledningen av det andra kvartalet har vi sett en fortsatt stark utveckling med försäljningstillväxt omkring 20 procent. Detta trots att marknaden fortsätter att utvecklas svagt, fortsätter Paul Fischbein.
Genomsnittligt nettoordervärde (AOV) uppgick till 887 kronor (835).