Rätt prissättning – med hjälp av AI
Revionics grundades i Kalifornien för över 20 år sedan, och lanserar nu sin senaste AI-plattform som hjälper handeln att komma i mål direkt.
Rätt pris för varan på hyllan möter konsumenternas förväntningar, medan fel pris kan påverka intäkter, vinst eller konsumentprisbild negativt. Det vet alla i branschen. Att få saker rätt med nya produkter har aldrig varit lätt.
Den nya AI-tekniken sägs kunna prissätta alla sorters varor i butiken optimalt och även ge vägledning om vilka kampanjer som ger bäst resultat. Men även de bästa AI-lösningarna på marknaden har fortfarande problem med precisionen när det kommer till nya produkter och andra svårprissatta kategorier.
Tills nu. För nu finns det ännu bättre AI-baserade system som möjliggör prissättning med otrolig noggrannhet trots brist på historisk data om produkten. Det är också vad som erbjuds med Revionics nya AI-plattform.
Enkelt uttryckt optimeras produktprissättningen från början genom att systemet väger in data från tidigare liknande produkter eller produktkategorier och fyller i luckorna där data inte är tillgängligt. Det smarta med AI är att systemet lär sig självt och blir vassare med tiden. Så nästa kampanj inom en viss kategori kommer att gå ännu lite bättre.
Personliga kampanjer mer effektiva
När det kommer till kampanjer i butiken är det väldigt tydligt att personliga kampanjer är mycket mer effektiva än de generella som länge varit tradition.
Idag som förr handlar det inte bara om vad man ska marknadsföra – utan i mycket större utsträckning om när, var och hur det ska ske. Det har blivit svårare och svårare att lyckas nå konsumenterna och att använda gammal kampanjtaktik fungerar sällan bra.
Det är just därför som dagens återförsäljare behöver Revionics. Företaget erbjuder molnbaserade tjänster baserade på avancerad artificiell intelligens till sina kunder. Tekniken, som är baserad på den senaste vetenskapen inom AI, hjälper återförsäljaren att skapa mer effektiva och mätbara erbjudanden samtidigt som den gör det möjligt att sätta rätt pris för varje vara direkt när den når hyllan.
Mätbara erbjudanden
Med produkten "Revionics Promotion Planning and Optimization" får återförsäljaren ett lika avancerat som snabbt verktyg för att lyckas skapa mer effektiva och mätbara erbjudanden samtidigt som hela processen med optimal prissättning blir enklare i butiken. Med denna teknik är det bland annat möjligt att skapa effektiva kampanjer även för nya produkter som det ännu inte finns mycket data om.
Nu kan AI hjälpa till att skapa optimala kampanjer samtidigt som tekniken skapar prognoser och analyser som leder till ännu effektivare affärer i framtiden.
Många återförsäljare frågar sig hela tiden om det exempelvis är bättre att erbjuda en gratis vara för varje köpt vara eller om det är ännu bättre att locka den som köper två varor med 40 procents rabatt. Och sist men inte minst kan återförsäljaren känna sig osäker på hur man ska hantera en vara som aldrig har marknadsförts tidigare – marknadsföraren har ingen aning om hur det kommer att fungera.
Den nya AI-tekniken kommer därför att vara till stor hjälp och Revionics kan leverera tekniken enkelt och utan att det krävs några dyra investeringar i butiken.
Revionics
- Erbjuder återförsäljare ledande AI-lösningar för prissättning, kampanjer och rabatterbjudanden.
- Företaget grundades i Rooseville, Kalifornien, 2002 men har idag sitt huvudkontor i Atlanta.
- Revionics har gedigen erfarenhet av att arbeta med toppåterförsäljare i en mängd olika branscher och marknader, inklusive detaljhandel och dagligvaruhandel.
- Företaget fungerar som en pålitlig partner till sina kunder och underlättar för dem att fatta optimala prisbeslut för att uppnå bästa möjliga ekonomiska resultat.
- Revionics ägs av Aptos, en allmänt erkänd aktör inom detaljhandelstekniklösningar.